Vrijdag in Valentia

26 april 2019 - Valencia, Spanje

Om 9.30 uur zat ik, samen met mijn  britse buurmannen van de camping  in de bus naar de stad Valentia. Fietsen was zeker ook een optie want vanuit de camping is er een prachtig fietspad en de hele stad heeft een mooi netwerk van fietspaden ( kaartje van de VVV!) maar ik wilde het een en ander gaan bekijken en wilde niet steeds mijn fiets op straat achter laten. Ik heb goede sloten maar elke keer je fiets ergens aan vastmaken en op slot zetten is niet handig. Het werd dus voor €1,50  met de bus mee en in het centrum uitstappen en lopend de stad ontdekken. Het was stralend weer, strak blauw en 22°, eindelijk weer eens heerlijk om de hele dag buiten te zijn.

Vanaf de bus was het eerst 30 minuten lopen naar het oude hospital dat nu bibliotheek is

De bibliotheekHet hospital dat nu de bibliotheek is

Vandaar had ik  een route bedacht door de oude stad langs de mooie markthal

Het is ern matkthal maar lijjkt wel een kerk.

Omhoog n de koepel van de markthal...

Natuurlijk het plaza de la Reina

Het koninginne plein met de kathedraal met de Miguelete toren

met verschillende oude gebouwen. De Cathedraal met z'n Miguelete toren en de toren van de Santa Catalina kerk

De toren van de Santa Catalinadie ik wilde beklimmen vanwege zijn bijzondere trap ( uit een steen gehouwen 140 treden hoog)

De Catalina toren heeft een uit een steen gehouwen trap met 140 treden

en natuurlijk het uitzicht over de stad

20190426_111329

Super leuke straatjes door de oude stad

20190426_113854

20190426_113729

Tot aan de droge rivierbedding van de afgedamde en gekanaliseerde oude rivier de Turia. De oude en nieuwe bruggen leiden nog steeds het verkeer over een 11 km lange groenstrook om de oude stad die ingericht is met sportvelden

20190426_115740

en mooie parken.

20190426_114630

Er loopt een van de mooiste fietspaden van Valentia door

20190426_120516

20190426_115659

en de rivierbedding eindigd in de archtectonische kostbaarheden van de stad door de Valentiaanse architect Calatrava ontworpen muziek/operahuis

20190426_122634

De prachtige brug

20190426_123859Het L'emisferic

20190426_123209

20190426_124102

Het wetenschappelijk museum, dan ook nog een drijvende Arcade met palmbomen en een enorm oceanografisch park. Alles bij elkaar een overweldigende hoeveelheid ongelofelijke gebouwen achter elkaar waarvan alleen de buitenkant bekijken al een avontuur is.

Ik was, na 4 uurr door de stad lopen dorstig en heb mij in de zon op een terrasje laten verwennen met een een biertje, een heerlijke Paella   ( Valentia heeft z'n eigen specialiteit) en een salade.

20190426_134832

En ben daarna nog een eindje doorgelopen  over de brug richting de camping. Het heet daar Albufera en is van oudsher de moestuin van de streek doordat de rivier er  vruchtbare grond afzette door de eeuwen heen. Er zijn nog oude traditionele boerderijtjes te zien

20190426_152214

en er is  veel landbouw, klein en grootschalig.

20190426_143900In het dorp heb ik op een klein terrasje heerlijk een koude witte wijn gedronken terwijl ik moest wachten op de bus naar de camping

20190426_154208

11/2 dag is veel te weinig om deze prachtige stad gezien te hebben maar ik heb een hele fijne indruk gehad en zou graag nog eens terug willen voor meer!...

1. Reinhard:
    30 april 2019
    Hoi Wijnie.
    Nou ik ben onder de indruk van Valencia!
    Valencia schijnt het kleine broertje van Barcelona te zijn veel gemoedelijker en overzichtelijker.ben benieuwd hoe ik het beleef 😎.
    Gelukkig heb je weer mooi weer dat gun ik je maakt alles wat mooier en makkelijk.
    Vijn dat het je goed bevalt groetjes van ons.