Donderdag op weg naar het Schwartzwald

10 mei 2019 - Freudenstadt, Duitsland

Tijdens  een laatste ontbijt samen met mijn schoonmoeder kwam Norbert  nog even afscheid nemen voor hij naar zijn werk moest. De rest van de familie was al vroeg vertrokken maar daar had ik gisteravond al afscheid van genomen. Het afscheid van mijn schoonmoeder was nog meer beladen dan alle malen dat ik op mijn reis afscheid heb moeten nemen. Zij is 84, heeft nog een sterke geest en weet nog heel goed wat ze wil maar is lichamelijk fragiel en kwetsbaar geworden en dat maakt het moeilijker om afscheid te nemen!

Mijn navigatie zei dat ik 198 km te rijden had  naar  de camping in Freudenstadt en ik dacht dat ik dat dan wel in 3 uur zou kunnen rijden maar dat bleek niet zo...

Eerst was daar de 100 km Oostenrijk uit. Ik koos voor de Arlberg tunnel (€10.-!!) i.p.v. de pas omdat ik dacht dat het sneller zou zijn en omdat het zo bewolkt en koud was daarboven.  Uiteindelijk was ik vergeten dat er op die route, voor en na de 15km Arlberg tunnel bij elkaar zeker nog eens 15 km tunnel was en daarna ook langs de Bodensee nog eens tunnel zodat het al met al niet echt opschoot (80 km in de tunnel rijden) maar ook saai was!

Het duurde dan ook al 2 uur voordat ik voorbij de Bregenzer tunnel was en op weg was richting Duitsland, Lindau en Friedrichshaven. De weg langs de Bodensee is mooi, soms met prachtige uitzichten over het meer maar is lang!!l ( de Bodensee is 63 km lang!) en is zeker 50km daarvan met een max. Snelheid van  50km a 80km per uur en schiet dus ook niet erg op.  Een mooi laatste stuk was de route door het Zwarte Woud naar de camping; landelijk, door leuke dorpen en stadjes en in een steeds glooiender landschap.

Het goot pijpenstelen toen ik aankwam op de camping. Het was er erg leeg en ik kon kiezen uit zeker 20 plekken en koos de plek die het dichts bij het vakantiehuisje van mijn zusjes familie was.

Mijn parkeer / campeerplaats op een haast uitgestorven camping Langenwald

Na geïnstalleerd te zijn( elektriciteit aangesloten en mijn bed uitgerold) hing m'n zusjes uit het raam en ben ik haar snel gaan begroeten. Het was heerlijk om haar weer te zien en weer even onder ons te zijn met familie en na een avondje met z'n alle eten bij het campingrestaurant en een  spelletjes spelen samen

Het spelletjes team

was het weer een mooie dag om af te sluiten in het regenachtige Zwarte Woud.

1. Louise:
    10 mei 2019
    Wat fijn om nu weer bij je familie te zijn... Je zal ze best gemist hebben. Wel jammer dat je nu bijna "thuis" bent. Een kant fijn maar aan de andere kant dan is het over....... Lieve Weinie geniet van je laatste weken. Nog even alles er uit halen.....
    Liefs louise
  2. Wijnie:
    10 mei 2019
    Ik kan me bij dat thuiskomen nig niet zo veel voorstellen en het is daarom goed daar nu al wat mee bezig te zijn. Er alles uithalen is nu vooral even ern paar dagen rust nemen om dan even nz te denken over wat ik met die laatste 2 weken wil doen......
  3. Dick Meijer:
    11 mei 2019
    Wijnie leuk om elke dag je reisverslag te lezen! We keken er naar uit om het te lezen. Knap dat je dat helemaal hebt ondernomen in je eentje. Het zal wel bijgedragen hebben met de verwerking. Plus dat je veel gezien hebt wat je al zo lang hebt willen zien. Goed dat je zo je leven weer op pakt. Het moet je schoonmoeder ook heel goed gedaan hebben je weer te zien.
    Wij gaan morgen voor 1 of 2 weken naar Ned. We zien wel hoe lang we blijven, want alles in de tuin groeit als kool. Maar onze tuinman Dédé houdt toezicht gelukkig!
    Liefs en een dikke knuffel, Dick en Marleen.
  4. Wijnie:
    11 mei 2019
    Lieve Marleen en Dick, Fijn te horen dat jullie weer samen naar Nederland gaan! Goede reis en verblijf daar. Ik ben over 2 weken ook vast weer in Nederland en hoop jullie ook nog te ontmoeten!