Zondag in het Schwartzwald

12 mei 2019 - Freudenstadt, Duitsland

Het was 8.30 uur toen ik wakker werd en de deur naar buiten opende om de beekgeluiden en het zonlicht naar binnen te laten.

Het uitzicht op de beek vanuit mijn bed

Het was droog en zonnig en met een vest aan buiten goed uit te houden  zodat ik eerst maar eens een moederdag ontbijtje in de zon heb genoten. Daarna uitgebreid gedouched en koffie gedronken en toen het om 11.00 uur nog steeds lekker was buiten heb ik mijn fiets gepakt en ben ik richting Freudenstadt gaan fietsen.  Volgens Paulien was de 5 km naar de stad  het goed te fietsen en was er ook nog een mooie weg door het Christophstal vlak voor Freudenstadt. Er waren geregeld wegwijzers dus het leek duidelijk hoe je moest fietsen. Langs het Langenwaldsee richting Freudenstadt

Op de fiets langs de Langenwaldsee richting Freudenstadt

Het Christophstal was niet moeilijk te vinden maar wel behoorlijk steil naar beneden over hobbelige klinkers en omdat ik niet een geoefende bergfietser ben best eng. Het dal was mooi en toen ik daar bordjes naar een waterval  die 7 km verder was tegenkwam ben ik die gaan volgen.

In het Christophstal achter het huis recht omhoog

Mooie luchten beneden in het dal en hier moest ik achter het huis omhoog. Het bleek zo stijl omhoog dat zelfs lopend mijn fiets omhoog duwen zwaar was maar het leverde wel mooie uitzicht naar Freudenstadt

Boven een mooi uitzicht naar Freudenstadt

Tot hier was het duidelijk hoe ik moest fietsen maar ik moet bekennen dat ik niet alleen een slechte bergafdaler ben maar ook een slechte bergstijger en er zat meer reliëf in mijn tocht dan ik uiteindelijk leuk vond. Bovendien splitsten de bospaden zich op de helling in richtingen waarvan niet stond beschreven waar de wegen naar toe gingen en bleef het maar stijgen. Langer dan ik leuk vond ging het omhoog en er was maar een klein deel dat ik kon fietsen. Het duurde lang voor ik het gevoel had een weg naar beneden gevonden te hebben in een richting die ik wilde en had toen geen behoefte meer aan watervallen of leuke dorpen, hutten of meertjes ( geen weg wijzer trouwens meer gezien die daar naar verwees) ik wilde de camping vinden en wel zo gauw mogelijk! De weg langs de camping was een herkenningspunt ( het verkeer op een dalweg hoor je als je op een berg bent) en toen ik die uiteindelijk bereikte was het een bekende weg terug omdat ik daar gisteren lopend langs was gekomen.

3 uur ben onderweg geweest en ik kwam steenkoud en doodmoe aan op de camping, ik heb er een warme soep met brood gemaakt en had daarna mijn bed nodig om weer warm te worden. Of ik ben ziek aan het worden of ik ben gewoon moe. Na 6 weken met enorm veel energie en actie is het misschien nu even genoeg geweest. Misschien wordt het tijd om naar huis te gaan. Hier wordt het vannacht 1°! en de hele week niet warmer dan 10° a 12°. Laurens belde net (het was ook nog moederdag vandaag) en vertelde dat het in Nederland eindelijk voorjaarsweer geworden is.  Dat maakt de verleiding om terug naar huis te gaan groter.

Eerst maar een nachtje slapen en zien hoe het morgen eruit ziet want op dit moment zie ik zelfs op tegen een  eind auto te rijden!

1. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    13 mei 2019
    Ja, ik zag het Wijnie aan de foto!! Moe, moe en nog eens moe. Neem genoeg rust Wijnie om weer thuis in jouw eigen bed uit te rusten! De zomermaanden zijn druk qua planning en je hebt zoveel gezien en meegemaakt om er nog te van kunnen genieten. Het is Basta.!! Ik vind je moedig en soms was ik jaloers als ik die mooie architectuur zag. Ga maar niet meer alleen in die vreemde bossen fietsen.!! In Weert kan je nog stoppen als je zin hebt!! De tuin is rustig en of we a.s. zondag naar Rotterdam gaan dat is onzeker. In Nederland is het 15-18 graden. Laurens zal ook graag zijn moeder weer zien. Laat dat het volgende reisdoel zijn. X Marjan.
  2. Louise:
    13 mei 2019
    Eerst uitrusten... En lekker slapen.... Voor je campertje zitten met een boek en voetjes omhoog.... Genieten van de vogeltjes en rust. Natuurlijk is het weer fijn om thuis te zijn. Maar thuis moet er ook weer zo veel. Nu hoef je niets..... Probeer toch nog even te genieten. Het is tegen strijdig wat Marjan je schreef maar uit eindelijk is het jou beslissing... Wij waren verleden jaar 5 maanden op pad. En vond het heel erg jammer om weer thuis te zijn. Want dan moet je weer van alles. Natuurlijk voor jou fijn om Laurens weer te zien en nog meer lieve mensen. Maar dat is over 2 weken ook weer fijn... Maar eerst uitrusten en slapen... Liefs Louise
  3. Louise:
    13 mei 2019
    En nog iets.... Ik ga je reis ervaringen foto,s en al die mooie verhalen echt missen...😘😘😘
  4. Wijnie:
    13 mei 2019
    Dank lieve vriendinnen voor jullie reacties en meeleven!! Ik haal het tempo uit mijn acties en neem de tijd om rustig na te denken over wat voor mij nu het beste is!
  5. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    13 mei 2019
    Wat is tegenstrijdig Wijnie? Louise schreef wij waren op pad maar jij bent steeds alleen aan het rijden!! Het zwarte woud is niet zo toeristisch. Er zullen weinig mensen plus campers zijn om mee te babbelen. Je moet zelf weten wat je doet. Ik heb ook genoten van jouW verhalen en voelde me vaak een mee- reiziger.! Is het niet ver van Heidelberg? Groeten ook van Paul die buiten in de zon zit!! Doeg Marjan.
  6. Bernadette:
    14 mei 2019
    GO Your OWN WAY
  7. Reinhard:
    14 mei 2019
    Hoi Wijnie.
    Ik heb effe een paar dagen niets van me laten horen maar wel jouw berichten gelezen.
    Ik heb je natuurlijk gesproken aan de telefoon bij mijn moeder 😁 und ik vind het super van je dat je dat gedaan hebt.
    Veel dank hiervoor 🤗 .
    Wat ik erg jammer vind van je doch mooie reis is het weer.bji mijn moeder heeft het in de bergen gesneeuwd 🤔.
    En in heel midden Europa is het meer winter dan zomer.
    Dat maakt jouw reis doch heel anders dan normaal om deze tijd van het jaar.heel jammer voor je.
    In het noorden van Europa is het nu het beste dat hoeft niet perse Nederland te zijn 😁.want ook het noorden van Duitsland is super mooi en ik geef Louise glijk jouw familie te zien is later ook nog mooi.
    Wat je ook beslist ik wens je een hele vijne terug reis pas goed op je zelf 😘