Paaszaterdag in het Alhambra

21 april 2019 - San Isidro, Spanje

Ik ben een dag later nog steeds overrompeld door mijn bezoek aan het Alhambra! Het kostte me toch €50,- maar was de 3uur!!! durende rondleiding zeker waard.

De dag begon met een bus rit van 15 minuten vanaf de camping en in de bus een aardige signor die me erop wees dat ik uit moest stappen daar waar je de stad het beste inloopt. Hij stapte met mij uit en wees me vervolgens ook nog hoe ik de kortste en mooie lanen route kon lopen. Het was 20 minuten looen en dan nog 20 minuten naar boven, naar de ingang van het complex.

Mooie lanen naar het oude  centrumEn wordt steeds toeristischerEn komt uit bij de eerste poortdoor deze poort uit de stad naar de burcht bovenDan verder omhoog langs mooie lanen en overal stroomt waterdoor mooie groene lanen Er is een openbaar deel waar je vrij naar binnen kan en wat rond kunt lopen. Ik was er om 11.00 uur al en moest me pas om 14.00 uur melden voor de ' guided tour'. Dat betekende dat ik heerlijk de tijd had vast rustig de eerste indrukken op te doen en ergens koffie te drinken.Door deze poort kan je zonder ticket ern deel van het complex al  bekijkende poort naar het openbare gedeelte.De later gebouwde kerkde kerkHet later gebouwde nooit helemaal afgebouwde paleis van Karel de 5eMaar van binnen is het rondhet paleis van Carlos V

Het paleis van Karel de 5e lis vierkant van buiten

Het was genoeg om zin te krijgen in de rest en gelukkig had ik daarna nog een uurtje om uit te rusten voor om 14.00 uur de tour van start ging.

Het was een spaanse gids die heel vriendelijk af en toe ons wat in het engels toe riep maar ons ( een Belgisch gezin en een Italiaans gezin en mij) had geadviseerd een audiotour te huren voor €6,- zodat we bij elke bijzonderheid in onze eigen taal uitleg kregen.  Al met al was het niet alleen een enorme hoeveelheid indrukken en informatie 3 uur lang maar ook 3 uur lang een speakertje met een oorbeugels aan je oor, een mobiele telefoon extra in je hand waarop je het programma kon kiezen waar je op dat moment naar wilde luisteren, mijn eigen mobiel in mijn andere hand voor de foto's en dan ook nog een rugzak die je niet op je rug mocht dragen maar voor een deel van de optocht onder je kin moest hangen. En een optocht was het!! Het was geen wonder dat de kaarten vrijwel  uitverkocht waren; onze groep was 30 man en er starten voordurend groepen die ons natuurlijk onderweg regelmatig in de weg liepen.  Wat wil je, niet alleen was er veel internationaal bezoek maar ook heel Spanje was een week vrij vanwege de Pasen en dat was te merken. Het was vermoeiend maar desondanks heb ik genietend, met de gids in mijn oor mijn eigen weg gelopen zo ongeveer als laatste achter mijn spaanse gids aan.

Met foto's kan je het allemaal niet vastleggen en met woorden ook niet echt beschrijven; het is groot,  veel, sprookjesachtig en erg interressant!  Al mijn zinnen en lusten, historisch, cultureel, artistiek, architectonisch en botanisch zijn volledig overprikkeld door deze enorme ervaring. Ik ben blij dat ik het Alhambra heb mogen ervaren!!!

Doodmoe was ik, om 18.30 weer op de camping en  tot weinig meer in staat. Dat is de reden dat ik nu, weer onderweg ditmaal naar een camping in de buurt van Valencia ongeveer 500 km verder naar het noorden, pauze maak en   dit verhaal schrijf om nog enigszins vers, het avontuur van gisteren neer te zetten.

Bekijk maar wat foto's maar vooral ga ooit zelf een keer rondlopen door het Alhambra en je verwonderen. Het is bepaald niet voor niets UNESCO erfgoed!!

1. Maarten en Janny:
    21 april 2019
    Hoi hoi Wijnie,

Wat een belevenissen Wijnie,

Knap hoor al je energie nog weer in de pen te stoppen zodat we met je mee reizen .

Prachtige foto's, Mooi groen en prachtige gebouwen.

Het weer ziet er ook goed uit.

Geniet 😘wij genieten mee💋
  2. Wijnie:
    22 april 2019
    Het kost inderdaad veel tijd het schrijven maar ook de foto's downloaden maar het is ook therapie!