Goede vrijdag in Granada

20 april 2019 - La Zubia, Spanje

Na een douche, inpakronde en ochtend thee ben ik gaan betalen en afscheid gaan nemen van Toon en Nolda. Echt warm afscheid met koffie, 2 kilo sinasappels en hartelijke ' goede reis' wens en daarna om 10.00 uur mijn V.R. laten navigeren naar Granada. 156 km over super snelle en rustige wegen. Het is hier ' de heilige week voor Pasen', iedereen is vrij en dat merk je op de snelweg maar ook in de stad waar ik om 11.30 uur aankwam. Ik vond met redelijk veel gemak een parkeer garage (van 2.10cm hoog!) in het centrum vanwaar het maar 10 minuten lopen was naar de toeristinformatie. Ik wilde een stadsplattegrond, helderheid over mijn spaanse ticket voor het Alhambra morgen dat in het Spaans niet helemaal duidelijk was, informatie over de bus routes en tijden voor als ik morgen vanaf de camping de stad in wil en weten waar er deze dagen zoal processies plaatsvinden die het paasverhaal uitbeelden.

Precies op tijd vond ik de Santa Domingo kerk, waar om 13.30 uur de eerste processie ( paars is eenzaamheid en het verdriet van Maria) begon.  De hele week voor en met pasen gaan deze processies, korte en lange vanaf veschillende kerken  door de stad ( trouwens in elk dorp of stad in Andalusie en wellicht ook in heel Spanje. Ze verbeelden het paasverhaal met veel gevoel voor drama en katholieke rituelen. De puntmutsen zijn vandaag eerst paars( verdriet) en dan (zwart) en zondag na de verrijzenis wit en ze zeulen wat mee!!!

Precies op tiid bij de santa Domingo voor de eerste goede vrijdag processieMaria boven op een loodzwaar podium ( vele voeten staken eronderuit!)Maria treurend op het vaandel

Indrukwekkend begin van mijn bezoek asn Granada! Het schijnt dat er morgen, als ik het Alhambra bezoek ook een processie vertrekt vanaf de kerk aldaar dus wellicht krijg ik nog meer te zien.

Teruglopend naar mijn auto was het tijd voor een ' menu del dia' en ik kwam een paella restaurantje tegen.

Bordje paella en een bier

Na een redelijk goede maaltijd  was het even een kunstje om mijn parkeergarage weer te vinden want onder de grond vond mijn 'ANWB connector' mijn auto niet zomaar en heb ik 3 x wat vriendelijke Spanjaarden om hulp moeten vragen om, aan de hand van het parkeergarage ticket,  die verdomde garage weer terug vond. Wat een ' Halleluja!!! als je dan je auto weer ziet staan zeg!

Google maps vond de camping zonder moeite. Zo'n 5 km van het centrum in een naburig dorp La Zubia. Gelukkig had ik gisteren gereserveerd want ze waren vol en hadden een  plaats(je) voor me vrij gehouden.

Het lijkt meer een camper staplaats dan een camping, wat op elkaar gepropt sta ik weer eens tussen de grote witte jongens. Beide zijden Nederlanders vandaag waarmee ik nog net, lekker in het zonnetje een gezellige babbel heb kunnen houden. Nu regent het af en toe en dat weer wordt  ook voor morgen voorspeld. Het internet lijkt hier wat beter dus tijd om het blog weer eens bij te werken.

Een volgepropte camping

Kleintje bruin tussen groot en wit

De Sierra Nevada is vlakbij, de overbuurman heeft zijn skies buiten staande overbuurman is wezen skiën, zo dichtbij is het Sierra Nevada skigebied!

1. Louise:
    20 april 2019
    Wat fantastisch weer, wat een reis maak je Wijnie.....morgen Alhambra. Toch nog een ticket kunnen krijgen... Mijn jongste zusje gaat morgen ook die kant op. 2 weken rond rijden in Andalusië. Geniet elke keer weer, ook zeer benieuwd naar het Alhambra..
  2. Wijnie:
    20 april 2019
    Ben nog steeds aan het bijkomen van deze onvoorstelbare sprookjesachtige schoonheid, te veel om op foto's vast te leggen en hoe moet ik dat nou weer beschrijven??? FANTASTISCH!!
  3. Reinhard:
    21 april 2019
    Hè Wijnie.
    Wat een verhaal en leuk om te horen dat het goed naar je zin hebt.
    Vooral het verhaal dat je je auto niet meer kon vinden ik moest effe lachen 😁😁😁.
    Kan me voorstellen dat dat ook mij zou kunnen overkomen.
    Interessant vind ik al te katolike processie.
    Wat is en Alhambra?nou dat hoor ik nog van je veel plezier morgen en pas goed op je groetjes van ons een mijn moeder.