16 april, rustdag in Zuid Spanje

16 april 2019 - Alhaurín el Grande, Spanje

Het was gisteren weer een afscheiddag en daarna verder reizen. Ik had in Zuid Spanje, vlak bij Malaga een kleine natuurcamping opgezocht en als reisdoel gemaakt. Ik wilde een flink stuk Spanje in reizen, vlak bij Granada uitkomen en eerst rust en tijd hebben daar na te denken over wat ik verder wilde gaan doen.

Eerst moest ik weer wat afsluiten, daar op de heerlijke plek in de natuur van Zuid Portugal maar ook afscheid van Grit en Neli die 3 dagen mijn dagen zo gezellig hebben gedeeld!

Ik heb ingepakt, betaald (€12,50 per dag dat gaat nog wel!), ook van de aardige Nederlandse camping eigenaren afscheid genomen (Menno zat bij de receptie en Miranda kwam later tijdens haar hond uitlaatrondje ook nog even gedag zeggen) en heb nog een koffie gezet om samen met Grit een laatste koffie te drinken.

Het was 10.00uur toen ik wegreed en heb mijn vriendelijke reisleidster een route laten uitzoeken naar Malaga. Dit bleek 489km rijden,  ook over tolwegen en vlak bij Malaga moest ik dan nog een stukje op google Map navigatie zo'n 20 km van de grote weg af naar de camping bij Toon en Nolda in Alheurin el Grande.

De enige tolweg bleek het laatste stukje Algarve in Zuid Portugal. Electronische tol waar ik me niet voor heb aangemeld en waarvan ik benieuwd ben of ze me ooit nog weten te vinden en of ze me alsnog een rekening sturen. Verder heb ik alleen maar gratis over prachtige Spaanse wegen gereden door Andalusië. Rustige wegen, net als in Portugal, met een landschap dat veel van Zuid Portugal wegheeft; het glooit en staat vol met wat wijn maar vooral heel veel olijfboomgaarden!! Wat zal hier enorm veel olijfolie geproduceerd worden!. Verder vloog er een enkele buizerd en af en toe een zwarte Wauw maar wat opvallend was waren de hoogspanningsmasten die vrijwel allemaal met ooievaarsnesten bemand waren, soms zo'n 30 achterelkaar!

Het werd drukker toen ik in de buurt van Sevilla kwam. Sevilla zelf was niet alleen verrassend groot met een indrukwekkende enorme brug over de Gyaldarquivir (een grote brede rivier met veel scheepvaart naar de haven van Sevilla) maar ook zo druk dat ik er langer over gedaan heb om die stad voorbij te rijden met langzaam rijdend verkeer dan dat ik door Parijs heb gereden!

Vlak voor Malaga werd ik verrast door bergen!  De Cordillera Betica die zich uitstrekt vanaf Gibraltar, via Rhonda ( waar ik ooit met Loek en Linda, Rein en 3 hele grote vrachtwagens van de 'Africa Tours' naar toe ben gereden !!) tot onder Valencia langs het hele zuiden van Spanje. Even lager bij  Granada heb je de Sierra Nevada; bergen waar je kunt skiën, ben benieuwd of ik die nog te zien krijg als ik Granada nog ga bezoeken.. Het leek op de Alpen maar dan met olijfbomen op zulke hellingen dat je niet begrijpt hoe ze dat nog kunnen oogsten. Verder heb ik door de Alpen nog nooit zulke super brede mooie snelwegen gezien als hier de nieuwe A46 naar Malaga.

Verder heel prettig gereden en ik kwam om 15.30 uur bij Toon en Nolda aan.

Het is elke keer weer een verrassing om ergens nieuw aan te komen!  De kennismaking met Toon en Nolda was een warm Brabants welkom!  Zij wonen al 18 jaar hier  en hebben na verloop van tijd hun tuin aangepast voor camping gasten op aanraden van vrienden die kwamen logeren met hun camper. Ze zijn aansloten bij de SVR ( kleinschalig en in de natuur kamperen, een Nederlandse organisatie) en hebben dan wel plaats voor zo'n 6 kampeerder, een douche,, wasmachine afwas gebouwtje en 1 w.c. op het terrein met water, electriciteit en WIFI ( zij het soms wat matig of niet) maar hebben verder niets professioneels. Het is net of je bij tante en oom op bezoek komt.

20190415_173901

Het welkom duurde dan ook tot 19.00 uur met koffie en daarna een biertje maar vooral met veel verhalen en suggesties wat ik wel niet allemaal hier in de buurt kan doen en kennis maken met hun hond. Piet is 14 maanden, zwart, groot als een flink kalf, zwabber poten en onbehouwen maar heel lief!)

20190416_194740

Een plekje gezocht ( ik was de enige kampeergast, geen wonder dat ze zoveel tijd en zin hadden in een praatje!), uitgepakt, wat gegeten en geprobeerd mijn blog te schrijven maar het internet liet even afweten. Vreemd om , zoals ik elke avond gewoon was, even niet met mijn verhaal bezig te zijn maar het was ook een welkome reden om rust te nemen want ik was moe! Niet alleen het hele stuk rijden, weer opnieuw kennismaken en installeren maar ook alle keren de laatste 3 weken; plannen maken, aankomen, van alles doen en tegenkomen en weer loslaten heeft me toch ook wel echt vermoeid! Het is niet zozeer de kilometers die ik lopend en rijdend heb afgelegd maar veel meer de ontmoetingen en alle indrukken die zijn binnengekomen . Wat is er veel gebeurd!! Ik merkte dat vannacht toen ik eigenlijk niet meer goed in slaap kon komen omdat er zoveel door mijn hoofd spookte.

Goed om even pas op de plaats te maken en een betere plek dan hier bij Toon en Nolda op Camping Casa de Mimosa is er niet!

Het was ooit 3 terrassen oranje  bomen20190416_100842

Het is hier stil, veel vogels en af en toe een hond die blaft in de verte, verder hoor je niets! Verder heb ik nog niet zulk lekker weer gehad als hier. Het was vandaag 28° en nu de zon weg is 16°.  Niets doen betekende vandaag, laat opstaan,  wat nagel, hand en voetverzorging, douchen., lezen, wat eten en even met Piet naar de beek onder aan de berg lopen.  Bevalt me goed zo'n dag, morgen  misschien nog een keer doen....?

De foto's lukken vandaag niet met dit internet en voeg ik een volgende keer bij.

1. Roel Nuijt:
    16 april 2019
    Wat een mooi lang verhaal, veel indrukken, een komen en gaan. Tijd om te landen en rust te vinden, taken Cate of your self
  2. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    18 april 2019
    Neem rustig jouw tijd Wijnie! Er zijn zoveel indrukken/ herinneringen en ook eenzame momenten tussen hoogtepunten. Je bent een power vrouw echt waar. Ik doe diep mijn zomerhoed voor jou af. In Weert is het zonnig en 20 graden!! Je hebt nog een goede maand om uit te rusten.! Fijn Paasfeest. Koop een lekker eitje! Onze dochter en kleindochter komen a.s. zaterdag 1,2,3, nachten?? Liefs Marjan.
  3. Wijnie:
    18 april 2019
    Ben, al is het op het erf van ome Toon en tante Nolda en banjert er af e toe een lompe zwarte lieverd om me heen, nu 3 dagen in rust en alleen.
    Geloof dat het goed was even niets en niemand om me heen te hebben. Ga morgen maar weer een stukje verder ik wil de goede vrijdag rituelen i Granada meemaken en zaterdag toch het Alhambra bezoeken. Dan heb ik wel weer genoeg vertier gehad en ga ik zondag richting zuid Frankrijk en dus kilometers maken. Eerst Pasen beleven, ik zal zeker een eitje tikken!
  4. Wijnie:
    18 april 2019
    Hier regent het trouwens de hele dag wat en af en toe veel😏