29 maart in Bilbao

29 maart 2019 - Bilbao, Spanje

Na al de indrukken van de afgelopen week en het vele lopen kon ik moeilijk in slaap komen en werd ik pas om 9.30 uur wakker! Heerlijk dat de zon dan al warm is want de nachten zijn nog wel fris (5 a 6 graden).

Tijd genomen voor een ontbijt met thee en daarna koffie gezet.

Het idee voor vandaag was met de bus en dan de metro naar de monding van de  Ria de Bilbao waar Getxo aan de rechter oever ligt en Portugalese aan de linker. Het 2e plan was pintxo's eten en verder niet te veel meer lopen.

Het dingetje met de metro was even 'hoe werkt het?' Maar gelukkig zijn Spanjaarden erg toeschietelijk als ze hulpeloze oudere vrouwen zien stuntelen en ik kwam waar ik wezen moest.

De Baai van Getxo met een prachtige boilevard met oude villa's toch weer afgewandeld en daar rond 14.00 uur de eerste pinxto's gegeten.

Mooie boulevard met oude villa's met uitzicht

Pinxto keuze in Potugalese

Pinxto's in Getxo om 14.00 uur

Daarna die fantastische brug over de Rio de Bilbao bekeken. Eifel heeft ook hier iets moois geconstrueerd in 1891 alleen het is geen brug maar een gondel zodat de grote zeilschepen in die tijd eronderdoor konden.

Voir 45 cent gondel je naar de overkant.

Het lijkt een brug maar is een gondel

Je kan ook met de lift 61 meter omhoog en met de  loopbrug oversteken maar dat kost 8 euro en dat vond ik teveel

Je kan met een lift naar de loopbrug op 61 meter hoog

Wel naar de overkant geweest met de gondel en daar in Portugalese nog 1 keer een klimmetje gedaan naar de mooie Basilica de Santa Maria

De klim naar de basilica van Santa Maria in Potugalese

En een klein wandelingetje langs het oude blauw gele station dat nu de toeristeninformatie behuisd en daarna vond ik het wel weer tijd voor Pinxto's

Getxo keuze aan pinxto's

2e glaasje rioja om 15.30 in Portugalese

Terug met de Metro ging uiteindelijk goed en in de oude stad van Bilbao heb ik om 17.30 mijn laatste afscheid pinxto gegeten...

3e glaasje rioja in de oude stad om 17.30 uur

Met een temperatuur van 22 graden was het een superdag! Toch heb ik genoeg van Bilbao en wil ik morgen maar weer eens gaan rijden. Het is 531 km naar Porto in Portugal. Ik heb een camping op het oog buiten de stad (rust!!) waarvandaan je met de fiets de stad in kunt. Maar het meest zin heb ik voorlopig in zaterdag daar aankomen en vanaf zondag een rustdag ( of meer!!)

1. Nadja:
    29 maart 2019
    Ben wel jaloers op de pinxtos!! Net zo goed als Barcelona? Geniet er lekker van!
  2. Wijnie:
    29 maart 2019
    Ook heel lekker hier die Pintxo's ik heb goed vergelijkend onderzoek gedaan. Zeker zo heerlijk op een terrasje in de zon! Maar nergens waren ze zo gesorteerd en uitgebreid in keuze als die ene keer in Barcelona!
  3. Adrie Visser:
    29 maart 2019
    Ziet er allemaal goed uit Wijnie, erg leuk die reisverslagen. En fijn dat alles in je camper goed werkt en je intussen je draai hebt gevonden. Wij kijken uit naar het volgende verslag.
  4. Wijnie:
    30 maart 2019
    Hoi Adrie en Wim,
    Hoe is het bij jullie??
    Leuk om reactie te krijgen en me verbonden te voelen met'thuis' !! Hier in Portugal eindelijk geen kachel meer nodig zo in de avond voor je naar bed gaat en loopt de reis helemaal zoals ik had gehoopr!! Dank voor je reactie en je leest nog van me!
    Groetjes en kus Wijnie
  5. Jan en Joke de Koning:
    31 maart 2019
    Hoi Wijnie,
    Wat zie jij een hoop prachtige gebouwen ed. en leuk al die foto's erbij. Fijn dat je nu lekker op gang bent en van alles kunt genieten. Wat zijn pintxo's? Zoet of hartig ? Je hoeft nu niet op je lijn te letten want je loopt het er allemaal wel weer af. Wij vinden die reisverslagen van jou erg leuk, en stiekem een beetje jaloers. Groetjes
  6. Wijnie:
    31 maart 2019
    Lieve tante en oo.
    Pinxto's zijn kleine hapjes, tapas maar dan met een prikker erdoorheen. Altijd hartig en heerlijk als tussendoortje of borrelhapje en typisch iets wat uit dit Baskenland komt. Ik verbaas me over hoe ik van dit avontuur ' gewoon' geniet en alles lijkt te gaan alsof het zo moest zijn. Leuk dat jullie een beetje mee kunnen genieten en heerlijk te merken dat het gelezen wordt.
    Liefs Wijnie