28 maart naar Bilbao

28 maart 2019 - Bilbao, Spanje

Met moeite verliet ik mijn geriefelijke camping op de Igueldo bij SanSebastion ( die trouwens ook nog €20,- per dag kostte!) en die prachtige blauwe Golf van Biskaje op weg naar Bilbao.

Tolwegen schieten wel op maar het rijdt toch heel anders door die bergen met bocht na bocht!  De V.R. wist ook vandaag me weer heel vriendelijk af te leveren op precies de goede bestemming. Ik was bij aankomst om 12.00 uur  helemaal van onder de indruk van het  geweldige uitzicht over de stad.

Terug naar mijn camperparkeerplaats met uitzicht

Na een lunch met koffie en brood met Hollandse kaas wilde ik die stad in! Met de bus 50 meter om de hoek en elk kwartier kreeg ik vast een site seeing door de stad en kwam ik in 20 min. aan in de oude stad: Een oude brug, 2 kerken ( sorry de trots van Bilbao is de Kathedraal van Santiago!!) Leuke smalle straatjes  en op naar het nieuwere aan de overkant van de rivier. Prachtige Boulevard langs de Ria de Bilbao, mooi station en stadhuis en rijke oude gebouwen op nasr de Funicular van Bilbao voor een uitzicht en een biertje. Nou, adembenemend dus en ondanks het heiige weer indrukwekkend! Ook mijn eerste goede zicht op het Guggenheim museum en dat moest ik echt vandaag ook nog zien.

Het gebouw is niet te geloven mooi, zowel van buiten als van binnen en natuurlijk ben ik door de tentoonstelling heengelopen maar m0derne kunst is niet zo mijn ding.

Zelfs de metro ingangen zijn kunstBij de St Anton kerk in de oude stad de 2 verdiepingen markthallenDe kerk van St Anton de patroon van de stad BilbaoTerug door brede mooie schone winkelstratenOok veel modern en mooie bruggebTitanium blinkt je tegemoetDe brug tegen het Guggehein of Guggeheim tegen de brugMaar is 3 verdiepingen hoogOnderweg in de bus langs het Hospital van de UniversiteitJe hebt stations en mooie stationsHet Funicular station in BilbaoDeze passeren elkaar llinks

Terug lopend door de nieuwe stad veel dure winkels en bij Desigual vond ik een jurk😀 en vervolgens mijn bus weer terug.
Duur dagje: €11.50 tol (ook in Spanje), €15,- voor de camperplaats in Bilbao( per dag afrekenen incl. stroom, water en super uitzicht!!) € 1,75 voor de bus ( 2x voor heen en terug) , €3,50 voor de Funicular en boven een biertje voor €2,-. En het Guggenheim museum voor €13,-. Toen vond ik, op de terugweg, ook nog een Spaanse Desiguel jurk van €80,- die me paste! Al met al was het de moeite en het geld waard!!!

Het was zo'n 16 graden vandaag en  koelde daarna toch flink af maar ik moest toch nog even met mijn winterjas aan genieten van Bilbao by night.

1. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    29 maart 2019
    Wat zou ik graag een muisje zijn die stiekem alles meebeleeft en leeft van de kruimels die in de bus overal lagen! Jammer het is maar een droom. Liefs Marjan pas goed op zakkenrollers!!
  2. Wijnie:
    29 maart 2019
    😘 ik zou je veel meer gunnen dan het kleibe muisje zijn!