Zondag 7 maart in het klooster van Tomar

7 april 2019 - Olalhas, Portugal

Het wat zwaar bewolkt met een belofte van veel nattigheid vandaag dus een mooie dag voor een  museum bezoek. Omdat ik het klooster bovenop de stad Tomar alleen nog maar van de buitenkant had gezien dus een goede gelegenheid om er eens proberen de ingang te vinden en de binnenkant te ontdekken.

Samen met Roel, mijn camping buurman,  naar Tomar gereden en op bezoek geweest in het klooster.

Jammer genoeg ben ik te eerlijk voor korting ( had moeten zeggen dat we allebei 65 jaar waren i.p.v. 62 en 60!!) en we waren ook geen Portugezen( die kunnen de eerste zondag van de maand gratis naar binnen), wij moesten gewoon €6,- betalen maar daar kregen we ook wat voor!

Het was een verbazingwekkend groot, mooi en goed toegankelijk klooster met een prachtige buitengewoon bijzondere kerk waar we ons toch wel een paar uur goed vermaakt hebben en niet konden stoppen met foto's maken zo verrassend was alles wat we te zien kregen.

Ik was vooral verbaasd dat watervoorzienig via het aquaduct  en verwarming via hetelucht kanalen zo rond 1550 al zo goed bedacht waren.

Het droop niet van de regen vandaag maar de zon liet zich de hele dag niet zien. Toch een fijne dag beleefd die ik afsloot met maar weer eens lekker koken onder mijn luifeltje.

Zo kan droog koken

Riante kamers, kan je toch geen ' cel ' noemen...Stenen tafels waar toch zeker wel honderd man kunnen etenZo fraai beschilderd!!!!

En dan 'gewoon' een klooster met 91 slaapkamersIn iedergeval echt!

Eeuwenoude giganten ( dit was een plataan) Oude watervoorziening voor het kasteelHet aquaduct voor de water aanvoer

De wastafels met stromend water via het aquaduct over 4 km aangevoerdr

1. Annegien:
    8 april 2019
    Lieve Wijnie, fijn om te lezen waar je zit en wat je meemaakt. Geniet nog een tijdje van alle vrijheid! Liefs Annegien