Vrijdag 5 april op weg van Porto naar Tomar

5 april 2019 - Olalhas, Portugal

Gisteren, donderdag de 4e april was er weinig te melden! Het zag er in de ochtend zo dreigend uit dat ik de tent en luifel droog heb afgebroken en ingepakt. Om 13.00 uur begon het zachtjes te regenen en ging  het van lieverlee over in gietbuien die de hele avond en nacht geduurd hebben. Niet alleen was het donker en erg nat maar ook daardoor fris!

Het beste wat ik kon doen was me terug trekken in mijn bedkamertje, deuren dicht, kacheltje aan, flesje wijn erbij en lezen. Heerlijk hoor en echt wel vol te houden een paar dagen als het moet. Eindelijk het 1e boek uitgelezen en het 2e voor de helfd.

Gelukkig was het droog toen ik vanochtend om 8.00 uur opstond. Om reisklaar te zijn moet ik mijn bed opruimen zodat ik mijn fiets en tafel en stoel weer in de auto kan laden. Verder de electriciteit loskoppelen en opruimen( in dit geval moest de campingbaas met de sleutel het kastje met de stekkers open komen maken). Bij hem moest ik ook afrekenen: €52,- voor 4 nachten, met electriciteit vond ik niet veel!.

Ik begin de dag altijd met een kopje thee dus voor het afkoppelen van de stroom nog eerst even watergekookt voor thee en een paar boterhammen met kaas gemaakt voor onderweg.

Van mijn camping buren had ik een folder gekregen over een mogelijke campingtour door Portugal; 6 campings van Noord naar Zuid Portugal, kleinschalig, in de natuur, geleid door Nederlanders en op dagreis afstand van elkaar. Ik wilde graag bij de kust vandaan meer het binnenland in en even geen grote steden meer zien en koos de eerste op de route naar het zuiden na Porto; camping Pelinos vlak bij Tomar, een kleine stad in midden Portugal even boven Lissabon.

Zo stapte ik na 5 dagen weer in de auto om weer eens heerlijk een stukje te rijden.

Afscheid van Porto en de Atlantische oceaanafscheid van de Atlantische oceaan

Eindelijk de ingang van het convent waar ik vrijdag zo naar gezocht hadTomar met een enorm klooster en kasteel boven op de stadsheuvel

Het was maar 200 km, vooral super mooie en heel rustige tolwegen en ik was al om 12.00 uur in de buurt van Tomar. Ik zag een kleine stad, zonder veel hoogbouw met een enorm slot boven op een heuvel boven de stad uit.  Ik had meteen zin om dat stadje te bekijken maar vooral dat kasteel. Heerlijk door het stadje en naar boven naar het slot en klooster gelopen. Het was dan weer zonnig en dan weer buiig maar al met al heerlijk om daar rondgelopen te hebben!

De camping was in de middle of nowhere maar,dankzij google maps, zo gevonden en precies een plek waar ik nu graag een poosje wilde zijn!

Ook deze straatnaam mooi in tegeltjes, en deze straat zocht ik...Alles zo gezellig en netjes op camping PelinosOchtend zon! En kippetjes  voor het afwas gebouw

Om 18.00 uur in de receptie/bar bij een brandend haardvuur heerlijk een glaasje wijn gedronken met Remy, de 50 jarige campingbaas ( getrouwd met Esther, hebben een zoontje van 3 1/2 jaar en wonen al 9 jaar daar op de camping) en Roel mijn 60 jarige buurman in de caravan naast mij( alleengaande oude hippie die met prepensioen is en in Portugal een woongemeenschap zoekt).

Er is veel moois en leuks hier in de omgeving en je kan er ook heerlijk wandelen. Ik ga morgen maar eerst eens kijken wat het weer doet en dan zien we wel weer......

1. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    6 april 2019
    Ik stuur jou een lieve groet uit warm Weert! Het is zonnig en er waren 2 vlinders om me heen toen ik planten water gaf. De hond wilde met de bal spelen maar nooit zo erg lang. Nu ligt ze uitgeteld onder de tafel. Ik lees de weekenduitgave van Trouw en dat is een hele klus. Portugal lijkt me een prachtige bestemming. We waren heel lang geleden op Madeira en de inborst van deze bevolking beviel me zeer. De natuur zal er verder in bloei zijn dan hier!! Ik geniet van jouw reisverhalen, iedere keer weer. Het geeft me een gevoel om dichtbij jou te zijn. Pas goed op jezelf. Marjan.
  2. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    6 april 2019
    Op 13 april mogen de kinderen met de Palmpasenstok naar de kerk komen. Pasen wordt groots gevierd in Spanje!! De kinderen zullen lang Paasvakantie hebben. Hoe het in Portugal gevierd wordt dat weet ik niet. Het zal overal een stuk drukker worden.
  3. Lia Nieuwenhuijse:
    7 april 2019
    Ha Wijnie,
    In september van 2017 was ik met een KRAS reis ook in Tomar. Ook ik heb een aantal voetstappen in het kasteel achtergelaten........:)
    De reisleiders van die reis waren 2 enthousiaste en bevlogen nederlandse vrouwen (een stel) die al ruim 15 jaar in Portugal wonen en samen een paradijsje in midden Portugal hebben opgezet. Als je nog in de buurt van Tomar bent is het niet ver. Wellicht een idee om eens te kijken. Ze zijn heel aardig en Liedewij kan heerlijk koken. Echt heel leuk om langs te gaan, wellicht even bellen en vragen of je camper er evt. kan staan.
    HIeronder naam, tel, emailadres en route beschrijving van internet:
    tel Liedewij 00351 933011017
    tel. Jolien 00351 934026913