Dinsdag 9 april Fatima en vogels

9 april 2019 - Olalhas, Portugal

Het zou vandaag weer regenachtig beginnen en wellicht opklaren in de loop van de dag. Het leek mij dus een goed idee de dag te beginnen met een stad, kerkbezoek en als het zou opklaren dat te combineren met een bezoek aan een natuurgebied.

Fatima is na Rome de 2e Katholieke bedevaarts bestemmingsplaats en ligt maar 32 km van de camping. Ik wilde er graag geweest zijn dus ging ik op weg om te kijken waar Maria verschillende keren verscheen en opriep tot gebed en geloof.

Het was onbestendig weer en buiten het seizoen dus rustig! 13 mei is het hier gekkenhuis en ziet het zwart van de mensen.

De oude kerk is niet enorm maar wel met St.Pieter in Rome achtige vleugels

dit enorme plein vol mensen! Gelukkig hoefde ik dat niet mee te maken. Wel schoof ik in de kerk aan op een bank terwijl er 5 minuten later een mis begon en ik dus, min of meer per ongeluk, voor het eerst in het Portugees, weer eens een volledige mis heb bijgewoond. Ik heb voor jullie allemaal en de wereld vrede gebeden en de 'pacem christi' met de Portugese gemeenschap uitgewisseld. Was toch een bijzondere beleving op een dinsdagochtend om 11.00 uur!

Het weer leek super op te klaren dus toog ik na een heerlijk hapje eten in Fatima

Bacaljau eten in Fatima €10,- met een flinke Vinho Branca ( prosecco zou ik het noemen😋)

Naar een natuurpark 20 km. verderop; Reserve natural do Paul do Boquilobo.

Van 14.00 uur tot 17.00 daar rondgelopen en met mijn verrekijker in 2 vogelkijkhutten kunnen kijken naar wat er daar in midden Portugal voorbij vliegt. Lepelaars, kluten en ooievaars zie je in Nederland ook wel maar Ibissen toch echt niet snel. Ook wat er hier groeit en bloeit is meest toch wel 'anders'. Het meest bijzondere hier was het grote bos met oude tot zeer oude kurkeiken die er weliswaar vrijwel allemaal deels ontbast bijstonden maar toch onverstoord leken door te zijn gegroeid

Kurkeiken

Natuur park van Paul do BoquiloboDe eerste vogelkijkhut; eenden?, en lepelaars, kraanvogels en ooievaarsl

Ik was vanuit het natuurpark in 30 minuten weer op de camping. Mooi op tijd voor 'happy hours' ; een glaasje drinken in de bar/ receptie van de camping met 3 nieuwe echtparen (1 brits stel en 2 Nederlandse stellen) die vandaag waren gearriveerd en natuurlijk mijn campingbuurman Roel. Mooi eind aan deze 'weer eens alleen op stap' dag.

1. Selma:
    10 april 2019
    Ik lees mooie ervaringen 'met jezelf' en verrassende ontmoetingen met anderen. Geniet ervan!
    Selma
  2. Wijnie:
    10 april 2019
    Dat doe ik Selma , met volle teugen!
  3. Louise:
    10 april 2019
    Wat een geweldige dag weer. Je maakt wat mee. Mijn moeder zei altijd als je niets organiseert gebeurt er ook niets.... Jij organiseert en geniet. En je doet het top.....