2 april bezoek aan Porto

2 april 2019 - Vila Nova de Gaia, Portugal

De dag begon bewolkt maar omdat er morgen mi der weer wordt voorspeld toch maar met regenjas en rugzak op de fiets gelstapt, stap naar de srad. Het is een prachtig fietspad van ongeveer 5 kilometer  langs de kade. Fijn als je de weg een beetje kent, ik was er zondag al  alleen nu vavaf de andere kant.

De stad in betekend veel en stijl op en neer en trappen dus heb ik mijn fiets bij de brug geparkeerd en ben verder gaan lopen. Het begint over de brug met een pittige stijg naar de Kathedraal en ik heb me stijg bespaard door, ook hier,  een Funicular te nemen

Scheelt toch als je de dag zo kan beginnen!!!!

Je kan omhoog lopen, ook via een trap....

De overkant:  Villa  Nova de Gaia kade

Dit scheelde voor €2,50 een heleboel traptreden voor mijn knieën! Ik was om 11.30 uur boven in de stad, wilde de  grote Kathedraal zien, door de oude stad
(veel groter, gezelliger en drukker dan in Bilbao!) Een bovenstad ronde langs de wijken daarbuiten, o.a. het muziekhuis ontworpen door Koolhaas, de Botanische tuin en dan langs de beneden kade weer terug.

Het weer was ongezellig bewolkt toen ik aan kwam maar knapte zodanig op dat ik trui en jas in mijn rugzak op kon bergen en lichtelijk overhit raakte tijdens de wandeling die maar op en neer bleef gaan.

Porto is een stad met geschiedenis en sfeer!! Veel monumenten, restaurantjes, cafeetjes, winkels, van C&A en Benneton tot antiek en kunst. Veel oude stad is verpauperd maar er wordt hard gewerkt om het op te knappen en wat is dat de moeite waard! Het is niet voor niets Unesco erfgoed stad. Ik heb genoten!

Mooie beelden, deze art decocVeel prachtige kerken..erg R.K.!!Het consertgebouw door Rem KoolhaasBuiten en boven de kloostergangDe ingang van de Botanische tuin met haast uitgebloeide  Camelia

Ik heb mezelf twee paar Portugese schoenen cadeau gedaan op de terugweg een halve liter bier  in het zonnetje genoten.

De Douro kade waar ik gisteren met mijn glas bier in het zonnetje zatHoogte geeft mooie uitzichten

Genieten van een flinke bier

Met tot slot port proeven onder het genot van mooie Fado muziek

De dag afgesloten met een rondleiding door een van de Porthuizen ( Calem is hier een van de groten)  met een proefje van een jonge witte port en een Tawny rode port onder het genot van 45 minuten Fado muziek door twee gitaristen en 2 zangers (man en vrouw).

De zon ging onder tijdens  mijn  fietstocht terug en ik sluit heel tevreden mijn dag, deze blog schrijvend in mijn bedje na een heerlijke warme douche.

1. Louise:
    3 april 2019
    Wouw wat een prachtige dag weer, jij haalt er ook alles uit.... En wat is Porto een mooie stad..... Wijnie blijf genieten, want ik geniet mee.😍
  2. Corrie van Koert:
    3 april 2019
    Fantastisch Wijnie dat alles zo goed loopt en je kunt genieten van al dat mooi's.
    Porto is ook nog zo mooi authentiek Portugal. Geniet van alles en niet met mate.
  3. Lau:
    5 april 2019
    Porto lijkt me zeer de moeite waart, neem ons nog maar eens mee ☺️. Schoenen kopen op vakantie begint wel een traditie worden