Zondag van Cuneo naar Lago di Como

5 mei 2019 - Acquaseria, Italië

Het had vannacht behoorlijk geregend en er was ook flink omweer maar toen ik om 7.30 uur wakker was het welliswaar zwaar bewolkt maar droog. Fijn om ontbijt te maken en in te pakken als het droog is dacht ik dus ben ik opgestaan. Alles was nog doodstil op de camping behalve de ezel van de buren. Ik was toen ik mijn achterdeur open deed eerst opnieuw geimponeerd door de enorme besneeuwde berg waar ik op uit keek. Ingepakt en bij de reseptie afgerekend was ik om 09.10 uur startklaar om te vertrekken. Vandaag was het een rit van 300km via Torino en Milaan naar Como en daar via de linkeroever van het Lago di Como naar Mennagio waar ik Camping Europa had gevonden.

De navigatie wist het adres van  de camping dus vanaf het vertrek  was de route simpke te volgen. Toch ben ik toen ik het dorp uitreed nog even gestopt voor een foto:

Afscheid van Vernaggio op de  weg naar Cuneo; komt er nog meer sneeuw?

Cuneo ligt in de vlakte met meteen daarachter de Alpen met sneeuw

Het Italie waar ik vanochtend doorheen ging rijden is vlak maar wordt begrenst door het enorme Alpen bergmassief dat zich besneeuwd en wel de hele reis verder naar het oosten uitstrekt. Erg indrukwekkend!!

Tolwegen rijden tot Como kost wat ( 250 km voor €15,- maar rijdt snel en zuinig op de cruise control zo'n 120 a 130 km/uur.

De weg langs het Como neer was prachtig, smal en bochtig en door verschillende dorpjes die zich liefelijk tegen de stijle oevers van het meer lijken te hebben vastgeplakt. Hier en daar flink uitkijken want de wegen in die oude dorpen zijn soms zo smal dat er vrijwel geen plaats was voor het passeren van tegemoet komend verkeer.

Een zo'n dorpje was Mennagio waar ik de camping zonder moeite vond. Terwijl een groot deel van de weg hoog boven het meer ligt met prachtige uitzichten ligt de weg bij Mennagio dicht bij de waterlijn. Zo ook de Camping Europa waar ik een plekje vond met voor uitzicht op het meer.  De bewolking was aardig opgetrokken maar het stormde hier zoals ik het op mijn hele reis nog niet had meegemaakt; de haren van je hoofd en schuimende golven op het water.

Camping Europa ligt direkt aan het meer!

Ik wilde iets warms eten maar de enige manier om een ei te bakken was in mijn auto op de primus die ik gelukkig ook bij me had.

Zo kan je met veel wind een eitje bakken

Heerlijk dat ik maar 3 uur nodig had om te rijden. Het was droog en zonnig dus ben ik nog een stuk het dorp in gelopen. Leuke straatjes,

Overal kapelletjes met Maria langs de Via Regina

mooie kade

Mennagio heeft wel een boulevard aan het wate

en een mooi pad de berg op.

Gaat langs de kerk stijl omhoog

Op de berg langzaan over in een bospad

Met hoe hoger je kwam des te mooier het uitzicht op het meer

Het wandelpad gaat omhoog en geeft mooie uitzichten!

Daar beneden ligt de camping

Terug in de auto was het wel weer zo koud dat ik mijn kacheltje maar weer eens voor de dag heb gehaald en heb ik moeder Hueber gebeld die er heel blij van werd toen ze hoorde dat ik haar morgen wilde komen bezoeken.

Het is in Landeck 0° tot 5° en het sneeuwde er vanochtend maar koud is het hier ook dus het vooruitzicht van met haar in de warme Stube lijkt me niet verkeerd.

1. Maarten en Janny:
    Lieve Wijnie,

Wat een prachtige routes, mooie foto's wat neem je ons mee op je mooie reis.

We genieten van je verhalen.

Heel veel plezier bij moeder Hueber.

Dikke kus van Maarten en Janny
  2. Louise:
    6 mei 2019
    Inderdaad prachtige route,s. Iedereen zal met je mee genieten.
    En hier is het ook koud. Wij hebben van het weekend onze Eriba caravan opgehaald en proef ge kampeerd. En ook hier koud...binnen zitten met kachel aan......
  3. Jos en Carla:
    Lieve Wijnie,
    Wat een prachtig reisverslag. Zoveel aardige mensen die je ontmoet. Een oud-collega van mij vertelde dat het voordeel van alleen reizen is dat je veel meer contact maakt met leuke mensen. Dat blijkt dus waar te zijn!! Ik had niet verwacht dat je zoveel kou en regen tegen zou komen in het diepe zuiden. Maar het blijkt: je bent op alles voorbereid!
    Nog een hele mooie tijd. Lieve groet Jos en Carla