Maandag reizen van Lago di Como naar Landeck

7 mei 2019 - Landeck, Oostenrijk

Het was zonnig toen ik wakker werd en de wind was wat gaan liggen. Het water in het meer was nog onrustig maar de ochtendzon schitterde in het water en het zag eruit als een stralend, heerlijk begin van de dag.

Ochtend zon over het meer bij mijn vertrek.

Wim had de route voor vandaag uitgestippeld over een mooie bergpas via St. Moritz in Zwitserland naar Landeck in Tirol. De navigatie zei me dat het maar 198 km rijden was maar dat ik daarvoor wel haast 4 uur nodig vanwege alleen  80 km / uur wegen, door vele dorpen en stadjes maar 30 a 50 km/uur en de vele serpentines. Ik wist nu hoe alles bocht-safe moest worden vastgezet in mijn auto en ging zonnig en vol verwachting op weg. Jammer genoeg moest ik nog tanken en was dat zowel in Italië ( €1.58/liter) en in Zwitserland (€1.70/liter) bijzonder duur. Ik heb dus maar in Italië een halve tank gevuld en hoop dan in Oostenrijk voor minder weer vol te gooien.

Eerst nog een stuk langs het Como meer met jammer genoeg veel tunnels maar ook prachtige gezichten op het meer en liefelijke dorpen en deftige steden met chique hotels.

Bij de afslag naar St Moritz komen de hoge Alpen in zicht en schijnt de zon

De afslag na het Como meer naar St. Moritz, de echte Alpen meteen in zicht. En het begin van een prachtige, 120 km lange bochtenweg naar St.Moritz op 1822 meter hoogte.

Richting Zwitserland  betrekt de lucht

Verderop in de bergen trek de lucht dicht.

Op weg naar St Moritz op 1800 meter is het 0° en sneeuwt het

Vlak bij de Marjolapas oo 1800 meter is het 0° en sneeuw het.

Voorbij de Marjolapas op 1822 meter wordt het vlak en enorm weids tussen hoge besneeuwde bergen met een enorm groot meer; der Silvaplanersee. Je rijdt daar zeker 5 kilometer langs de oever van een enorme, half bevroren en besneeuwd meer. Dan komt St, Moritz in zicht; chique, groot en vol hotels en kuuroorden.

De vlakke weg naar St. MORITZ

Nog steeds alle erg vlak en weids

Dan ook nog het St. MORITZSEE

En ook St. Moritz ligt aan een groot meer. Alles bij elkaar verbaas je je erover dat er zo hoog, over zo'n lastig toegankelijke weg zo'n groot wintersportgebied heeft kunnen ontwikkelen en dan blijkt dat St, Moritz zelf een eigen treinbaan heeft.

Na St. Moritz komt Landeck op de borden te staan, nog zo'n 60 km te gaan.

Zo'n 30 km voor Landeck is er een heuse grensovergang. Niet dat je je pas moet laten zien maar met wegversmalling en grenskantoor niet iets waar je zo met 80 km voorbij rijdt. Daarna volgt zo'n 5 km niemandsland?? Daar is ook de afslag naar belastingvrij Samnaun ( diesel voor €1.12!!🤔) en vervolgens nog een grensovergang met grenskantoor. Dan pas ben je echt in Oostenrijk! Daar heb ik mijn ex-schoonmoeder opgebeld dat ik in de buurt was en of ik nog boodschappen voor haar moest meenemen. In Pfunds de eerste de beste Mpreiss supermarkt ingedoken, brood en aardappelen meegenomen en snel verder gereden als een paard dat zijn stal ruikt. Ik wilde naar de Urtlweg in Landeck en Irmgard ' drucken'!!

De weg was me heel bekend vanaf Pfunds en het was echt leuk om hem nu zelf een keer gereden te hebben. Ook heerlijk de straat in te rijden, de Landecker Kirche en het Schloss Landeck weer te zien. Maar het mooiste cadeau van die dag was het blije gezicht van Irmgard en me diep te bukken om haar stevig te omhelzen.( ze is misschien nog maar 155cm lang!)

DIE Landecker Kirche und Schloss Landeck

Ik mag bij haar in de 'Stube' slapen en we vinden het allebei even fijn dat we weer eens echt tijd hebben om bij te praten. Ik blijf graag een paar dagen, ook om de  Norbert en Ulrike en George en Gaby en hun kinderen te ontmoeten.

1. Joke:
    8 mei 2019
    Die weg naar StMoritz zijn wij met de tandem afgedaald op de tandem!! Prachtig is het daar.
  2. Wijnie:
    8 mei 2019
    Nu kan ik zeggen dat ik jullie bewonder want het is prachtig maar ook bochtig en stijl!
  3. Louise:
    8 mei 2019
    Jeetje wat een reis elke dag, ik blijf van je verhalen genieten. Wat zal het je goed doen om bij je ex schoonmoeder te zijn... Zo vertrouwd...liefs louise
  4. Marjan von der Ruhren-Vinke:
    8 mei 2019
    Helaas deel ik jullie liefde niet, bergen en passen maken me angstig. A, ik ben bang in de bergen en heb hoogtevrees. Fijn voor jou Wijnie om dierbare mensen te ontmoeten!! Ik ken hen niet maar begrijp wel dat het heerlijk is. Geniet zolang je kan. Het is een sterk staaltje om die passen zelf te rijden. Chapeau. Wij kijken met genot naar Ajax!! Ik schat dat je al 6500 km alleen gereden hebt. Het weer knapt volgende week op!! Ik hoop op mijn verjaardag thee in de tuin te drinken. Lieve groet Marjan.
  5. Jan en Joke de Koning:
    14 mei 2019
    Hi Wijnie, ik ben een beetje achter met lezen dus heb wat in te halen. Maar wat een reis maak jij, geweldig, en fijn dat je nog zo'n leuke band hebt met je ex schoonmoeder dat is ook heel bijzonder. Ik ga nu lekker verder lezen. Geniet en doe voorzichtig onderweg. knuffel van ons.
  6. Wijnie:
    14 mei 2019
    Hi lieve tante, hier in het Schwartswald is mijn reislust wat uitgewoed en geniet ik de rust van even blijven waar je bent. Ik heb nog anderhalve week want dan wil ik thuis zijn en nog 2 1/2 week rust want dan mag ik weer aan het werk. Ik neem het er nog even van.....