12 april vrijdag in zuid Portugal

12 april 2019 - Ourique, Portugal

Ik werd pas om 09.00 uur wakker, het is hier dan 08.00 uur dus bleef ik nog heerlijk even liggen. Zolang de zon niet echt boven de heuvels uitschijnt is het 6 a 8 graden buiten en blijf ik liever onder mijn dekbedje .

Om 09.00 uur lokale tijd toch mijn achterdeur maar eens opengegooid en dan heb ik pas echt een idee van hoe het buiten is.

De zon scheen, het was al strak blauw en in de zon best al goed toeven. Thee gemaakt, een stoel in de zon gezet en wat gaan  lezen in het zonnetje. Mijn buurvrouw is een Duitse die met haar hond, een kleine Nissan en een klein tentje zich hier ook, nog maar sinds 2 dagen, een beetje alleen dus toen zij  langsliep  en mijn koffie net klaar was vroeg ik haar op de koffie.

Zij had 3 maanden wandelvakantie willen doen, alleen met haar hond en van Santiago de Compostella naar Sevilla in Spanje willen lopen. Haar hond liep z'n poten  erop kapot dus heeft ze haar plan moeten omzetten, ze had nog 2 maanden vrij.

Nu is ze met een huur auto en een tentje langzaam op weg  van Sevilla via  zuid Portugal weer naar het Noorden.

Ze heet Gritte,  wandelt graag maar moet het dus rustig aan doen i.v.m. de helende pootjes van  haar hond.

We wandelen misschien nog wel een keer samen maar vandaag is het haar rust dag en ga ik dus met een wandelroute van de camping alleen wandelen.

Het was een flexibele route die vanaf de camping, via het dorp( gehuchtje) hier een kilometer vandaag het vrije  landschap daarachter bewandeld en 7 km is in de korte versie maar die je uit kan bereiden tot 20 km door de boog om het dorp ruimer te nemen. Het was heerlijk weer; zonnig strak blauw en een zuchtje wind dat de temperatuur aangenaam hield , zo rond 22 a 24 graden.

Met een rugzakje, water, boterham, een appel, dadels en mijn verrekijker ging ik op pad.

De route was goed beschreven en ik vond hem van begin tot eind adembenemend mooi!

Het landschap hier is weids, zeer heuvelachtig en het lijkt af en toe wel savanne landschap

Zo uitgestrekt, maar overal bloeit wel wat

Het dorpje was echt minuscuul maar authentiek; een wasplaats ( in Frankrijk zou het een lavoir heten!)

In Franrijk zou het  ' lavoir' heten

Een brood bakoven aan de weg

Het dorp (gehucht) op 1 km is klein oud en authentiek: een bakoven aan de weg

En huizen met schoorstenen als minaretten

Oude huizen met schoorstenen als minaretten

Er is ook nog een 'cafe Fatima' maar alles lijkt er uitgestorven. Sowieso ben  ik op de hele route werkelijk,  4 uur lang ( kon het niet laten de route te verlengen, zo mooi was het er!) niemand tegengekomen.) rust en ruimte was alles bij elkaar het heerlijke aan deze omgeving en wat me deed genieten van deze wandeling.

Ook zijn er de vogels!! Nachtegalen, lijsters, vinken, mezen, vele bekende maar ook onbekende tjilpers, trillers en zangvogels maar mijn hart sprong op toen ik  voor het eerst in mijn leven een Hop zag landen nog geen 10 meter bij me vandaag. Hij bleef speciaal voor mij even zitten en liet zich mooi van alle kanten bezichtigen:

Hoera een Hop🙂

Om 15.00 uur weer terug op de camping was het daar ook stil ( iedereen op pad of siesta in de zon) heerlijk bij een biertje in  de zon zitten lezen nadat ik de foto' s van de dag in mijn reislogger gedownload had. Snijboontjes gesneden, het eten voorbereid en lekker gedouched voor het ' happy hour' drankje en babbel met vandaag weer andere gasten dan gisteren.

Om 18.00 uur eten gekookt en nog net in  het zonnetje op kunnen eten. Zo gauw de zon achter de heuvel verdwijnt is het fris en tijd om buiten op te ruimen en me binnen in mijn bedkamertje  terug te trekken. Het is niet zo koud meer dat ik mijn kacheltje nodig heb en heerlijk om dan even mijn verhaaltje te schrijven.

Ik heb zin om morgen een stukje te rijden, wellicht dat ik de 150 km naar het Zuid/West puntje van Portugal rijd. Morgen zullen we zien....

1. Maarten en Janny:
    13 april 2019
    Dag Wijnie,

Wat verwen je ons met je prachtige verhalen en mooie foto's.

Zo stoer hoe je dat allemaal doet.

Vandaag naar Harderwijk geweest voor een schilderles met de dochters, we hebben genoten van het schilderen en de heerlijke hapjes en drankjes .

We hadden zon , hagel ,en het was frisjes maar genoten van de lunch onder de veranda.

Een fijne avond voor later slaap lekker.

Dikke kus van Maarten en Janny
  2. Wijnie:
    13 april 2019
    Ja Jannie, ik krijg je reacties en ben daar heel blin mee maar zoals je merkt ook erg traag in het reageren erop! Dank lieverd voor het in contact blijven en ik blijf wel schrinven! Wie is Joke Bosland?